מאת: ארז ברוך, CTO, אינטגריטי תוכנה
בעולם הדיגיטלי של היום, ההמלצה להצפנת כל התעבורה מחייבת אותנו בהתקנת תעודה, הן לשירותים פנימיים כמו פורטלים ארגוניים, שירותי דואר ומערכות CRM והן לשירותים חיצוניים דוגמת גישה מבחוץ, הנגדת API לשותפים/קבלני משנה והכי משמעותי – אתר אינטרנטי ושירותים ללקוחות.
עולם אבטחת המידע עובר שינוי מבני דרמטי בתחום התשתיות הדיגיטליות, אשר משנה את פרדיגמת הניהול של תעודות SSL/TLS. ההחלטה העולמית לצמצם באופן אגרסיבי את תוקף התעודות המקסימלי – מגזירת חיים של חמש שנים לעתיד של פחות מחודשיים (47 ימים) – מונעת משיקולי אבטחה קריטיים: צמצום חלון הזמן הנתון לניצול לרעה של מפתחות שנחשפו או תעודות שאינן בתקן.
אולם, מנקודת מבטם של מנהלי מערכות מידע ותשתיות, שינוי זה מייצר אתגר תפעולי מורכב ובעל פוטנציאל הרסני. ניהול ידני של מאות ואלפי תעודות בפרקי זמן קצרים הוא בלתי אפשרי, והוא מעלה את רמת הסיכון לאירועי Service Downtime הנגרמים מכשל בחידוש. המעבר אינו רק שינוי במספר הימים, אלא דרישה למעבר ארכיטקטוני מלא לאוטומציה של ניהול מחזור חיי ה-PKI הארגוני.
חשוב לציין, מעל 50% מהתקלות המשביתות של לקוחותינו נגרמו עקב תעודה פגה תוקף !!!
הטבלה הבאה מדגימה את האופן שבו ה-CA/B Forum וספקי הדפדפנים המרכזיים (כגון גוגל, מוזילה) מכתיבים מגמה ברורה של צמצום, שתכליתה העלאת רמת ה-Freshness של מפתחות ההצפנה באקו-סיסטם הגלובלי:
| שנה / תקופה | תוקף מקסימלי של תעודת SSL/TLS | שינוי עיקרי והשלכה תפעולית |
| 2012 | 5 שנים | תקופה של ניהול סטטי. תהליכי חידוש נוהלו באופן ידני. |
| 2015 | 3 שנים | תחילת המגמה לקיצור. |
| 2018 | 825 ימים (כ-27 חודשים) | ירידה משמעותית. מנהלי מערכות מידע נדרשו לפתח תהליכי Inventory ובקרה. |
| 2020 | 398 ימים (שנה אחת) | נקודת מפנה. המעבר לשנה חייב כבר אז תחילת אוטומציה בצוותים גדולים. |
| 2026 (מתוכנן) | 200 ימים | דרישה לחידוש פעמיים בשנה. העומס התפעולי הופך קריטי. |
| 2027 (מתוכנן) | 100 ימים | תדירות חידוש כמעט רבעונית. |
| 2029 (מתוכנן) | 47 ימים בלבד | אוטומציה מלאה וניהול רציף (Continuous Management) הופכים לחובה תפעולית חד-משמעית. |
עבור צוותי ה-IT והתשתיות, משמעות השינוי היא מעבר מטיפול במאות תעודות בודדות בשנה, לניהול מחזורי חידוש רציפים של אלפים.
בעידן שבו תוקף ה-SSL יחזיק פחות מחודשיים, הפתרון אינו בתוספת כוח אדם לניהול ידני, אלא בהטמעת פלטפורמות Certificate Lifecycle Management (CLM) ייעודיות.
מערכות אלו, כדוגמת ,CView Enterprise Lifecycle Management מציעות את הפונקציונליות הקריטית הנדרשת כדי להתמודד עם המורכבות החדשה: